Wat is CAY?

“Critical Alignment is een bewegingsmethode gericht op het loslaten van spanning en stress, en combineert medische anatomische inzichten met psychologische kennis. Op deze manier zijn mensen in staat gevoelens van rust, lichtheid, energie en ruimte dagelijks waar te nemen, en wordt de neerwaartse spiraal van spanning en stress doorbroken.” Gert van Leeuwen

Via Ontspanning naar beweging, coördinatie en kracht

Praktisch vertaald zich dat in lessen met zowel aandacht voor meditatieve oefeningen, als intensere houdingen waarin kracht wordt opgebouwd. De les wordt begonnen met het geven van druk op de wervelkolom met strip of rol. Deze druk en de zwaartekracht zorgen voor ont-spannen, het loslaten van spanning. Er komt weer beweging in delen die voorheen vast zaten. Van daar uit wordt een nieuwe coördinatie en kracht opgebouwd. In plaats van hard te werken en ’te doen’, iets dat we meestal goed kunnen, proberen we nu juist vanuit ontspanning te bewegen.

Houdingsspieren versus bewegingsspieren

Bij Critical Alignment Yoga wordt onderscheid gemaakt tussen houdings- en bewegingsspieren:
Door de ontspanning worden diepere spierlagen, de houdingsspieren, geactiveerd. Deze kleine spieren verbinden wervels met elkaar en met de ribben, en houden de wervelkolom stabiel en mobiel. De houdingsspieren zijn de sterkste spieren in ons lichaam, die nooit uitputten.
In een lichaam waarin de wervelkolom niet vrij beweegt, gaan de spieren aan de buitenkant van het lichaam, de bewegingsspieren, zich aanspannen. Deze spieren zijn echter gemaakt voor korte activiteit. Constante belasting zorgen voor vermoeidheid en verzuring, wat ons lichaam geleidelijk stijver maakt en het plezier om te bewegen beperkt.
Wanneer je het zou vergelijken met trainen in de sportschool; dan ’train’ je bij CAY van binnenuit je lichaam in plaats van de zichtbare spieren aan de buitenkant. Je zult niet een zichtbaar gespierd sportschoollichaam krijgen, maar de kracht ìn je lichaam aanspreken. Ook mentaal kun je je hierdoor sterkte gaan voelen.

Critical Alignment Yoga tools

Om nog beter vanuit ontspanning en met een goede ‘alignment’ de houdingen te kunnen doen, wordt er gebruikt gemaakt van verschillende tools:

Spierpijn en andere lichaamssensaties

Het is mogelijk om tijdens of na een les een licht beurs- of spierpijn gevoel te hebben. Dat is goed nieuws! Delen van het lichaam die lange tijd weinig gedaan hebben, komen weer in beweging. Je laat spanning los, de doorbloeding komt op gang en afvalstoffen komen vrij.

Naar boven